SŁUPSK

ul. Dominikańska 5-9
tel. 59 842 40 81

GODZINY OTWARCIA:

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek: 12:00-15:00
Środa-Niedziela: 11:00-18:00


Aktualności

W związku z sytuacją epidemiologiczną w kraju prosimy o bezwzględne przestrzeganie obowiązującego w muzeum regulaminu zwiedzania opracowanego na czas trwania reżimu sanitarnego.

Odwołujemy zaplanowane wynajmy sal, wykłady, prelekcje oraz zawieszamy inne zajęcia muzealne, w tym zwiedzanie z przewodnikiem.

Przed wizytą w muzeum warto skonsultować się telefonicznie, by uzyskać stosowne informacje.

Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku serdecznie zaprasza do oglądania
wystawy autorskiej Katarzyny Tomasiak
pt. „Porysowane, zarysowane”
prezentowanej od 19 października 2020 do 8 lipca 2021 roku
w Herbaciarni w Spichlerzu Richtera w Słupsku przy Rynku Rybackim 1

Tytuł wystawy to sposób na zwrócenie uwagi, zaczepienie odbiorcy, to gra słów. „Porysowane, zarysowane” nawiązuje do nieszablonowej, indywidualnej formy przekazu, specyficznej techniki rysunkowej, którą artystka ukazuje swoje zainteresowania.
Na wystawie zobaczymy prace przygotowane różnymi technikami: rysunki graficzne wykonane pisakiem, prace zrobione techniką sitodruku oraz batiki. Prace Katarzyny Tomasiak zawierają jej ulubione tematy: ludzi, często zwierzęta domowe oraz drzewa i inne elementy przyrody. Figury nacechowane są ekspresją, mnogością emocji, można w nich również wyczuć subtelny humor. Postacie, które zobaczymy na wystawie mają specyficzne, zniekształcone proporcje ciała oraz „krzywość”, która tworzy ich swoisty charakter. Ekspozycja, mamy nadzieję, zwróci Państwa uwagę niezwykłą formą prezentowanych prac.

Na zakończenie wystawy, 11 czerwca 2021 roku o godz. 18:00 w Herbaciarni w Spichlerzu Richtera odbędzie się spotkanie z autorką Katarzyną Tomasiak. Szczegóły tutaj.

Katarzyna Tomasiak – absolwentka kierunków Wzornictwo na Politechnice Koszalińskiej (2007) oraz Ilustracje na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2017). Słupska artystka, pedagog, nauczycielka przedmiotów artystycznych w Liceum Sztuk Plastycznych przy Zespole Szkół Technicznych w Słupsku, instruktor plastyki w Słupskim Ośrodku Kultury. Realizuje się w pracach ilustratorskich, grafikach, ceramice, batiku, sitodruku, Street Arcie. Współpracuje przy akcjach artystycznych i edukacji kulturalnej. Wyrazista, zaangażowana osobowość i pracowita twórczyni. Zrealizowała wiele projektów grupowych oraz indywidualnych. Lubi inspirować i wspierać innych w tworzeniu. W pracy artystycznej odnajduje też drogę do samej siebie.
Autorka wielu słupskich murali. W 2019 roku zrealizowała trzy: „Kobieta Wolności i Solidarności” poświęconego mec. Annie Boguckiej-Skowrońskiej, który wykonany został według autorskiego pomysłu na ścianie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Słupsku, „Make art not war” – mural w Słupsku wykonany w ramach współpracy z młodzieżą ze szkoły plastycznej z Archangielska, miasta partnerskiego Słupska, „Flowers of youth” – mural w Archangielsku wykonany z młodzieżą z Liceum Sztuk Plastycznych w Słupsku. W 2020 roku wykonała też mural poświęcony Europejskiemu Zielonemu Ładowi przy Parku Wodnym „Trzy Fale” w Słupsku.
Pomysłodawczyni i realizatorka akcji upowszechniającej poezję na chodnikach.
Autorka ilustracji i okładek książek, w tym okładki publikacji 35. Międzynarodowego Konkursu Literackiej Twórczości Dzieci i Młodzieży im. Wandy Chotomskiej (2019) oraz dziesięciu poprzednich wydawnictw tej serii.
W 2019 roku wysoko oceniona przez jury 22. Międzynarodowego Konkursu „Witkacy pod Strzechy” – otrzymała główną nagrodę w tym konkursie.
Dwukrotna Laureatka nagrody Prezydenta Miasta Słupska, w tym ubiegłorocznej, za szczególne osiągnięcia w edukacji artystycznej.

Serdecznie zapraszamy, wstęp wolny.

Więcej„Porysowane, zarysowane” - wystawa autorska Katarzyny Tomasiak

Jest nam niezmiernie miło poinformować,
że nasza wystawa prac Witkacego w Białym Spichlerzu otrzymała

Nagrodę Główną
Marszałka Województwa Pomorskiego
w kategorii "Oferta turystyczna".
Dziękujemy!

WięcejNagroda Główna Marszałka Województwa Pomorskiego

Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku

z  radością informuje,

że Biały Spichlerz

otrzymał wyróżnienie w prestiżowym konkursie Modernizacja Roku.

WięcejPrestiżowa nagroda dla Białego Spicherza!

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

 

„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku”
Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
Zamek Książąt Pomorskich

nowa wystawa stała czynna od soboty, 5 września 2020 roku

Wystawa mieści się na drugim piętrze słupskiego zamku, w dwóch salach, których remont dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Łącznie jest na niej ponad 1400 eksponatów. Prezentowane są one w porządku chronologicznym oraz typologicznym. Są to sztućce podstawowe – łyżki, noże i widelce, a także sztućce specjalistyczne do serwowania i spożywania jednego rodzaju potrawy, na przykład ostryg lub jagód. Osobno przedstawione są wyroby seryjne, głównie wytwórni polskich: Norblin i Fraget.

Trzonem ekspozycji są sztućce wykonane w latach 1875–1939 w wytwórniach europejskich – przeważnie niemieckich i polskich oraz angielskich i francuskich; są też produkty amerykańskie. Część to wyroby rzemieślnicze powstałe w niewielkich warsztatach złotniczych – inne wykonane zostały w manufakturach, a nawet w dużych fabrykach.

Większość eksponatów pochodzi z unikatowej kolekcji prywatnej – jednej z największych w Europie, liczącej 839 sztuk, która została zakupiona przez muzeum w 2018 roku. Transakcja była możliwa dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Miasta Słupsk.

Znaczącą część ekspozycji tworzą dwa znaleziska, odkryte po wojnie w Słupsku. Oba ukryte zostały w 1945 roku przez ewakuujących się ze Stolpu mieszkańców. Pierwsze to spuścizna po szlacheckiej rodzinie von Kleist – zastawa licząca niemal 300 elementów, głównie sztućców wykonanych ze srebra i znakowanych herbami właścicieli. Drugie to dobytek średniozamożnej rodziny mieszczańskiej – naczynia szklane i fajansowe.

Pozostałe obiekty gromadziliśmy kilkadziesiąt lat; część pochodzi z przedwojennego Heimatmuseum.

Autorką scenariusza wystawy jest Anna Sujecka (adiunkt Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku). Aranżację przygotował Grzegorz Sujecki.

Serdecznie zapraszamy!

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

 

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

 

Więcej„Przy wspólnym stole, czyli sztućce i akcesoria kulinarne od XVII do XXI wieku” - nowa wystawa stała

Muzeum Pomorza Środkowego zachęca do zapoznania się z twórczością młodego słupskiego artysty, Tomasza Giczewskiego, którego od lat inspiruje Witkacy.

„Witkacy w sieci” to interpretacja wizualno-dźwiękowa obrazów Witkacego. Idea projektu polega na poszukiwaniu oryginalnych środków ekspresji artystycznej, koncentrując się na asymetrii twórczości Witkacego, której wybuchowa dynamika „kipi od sprzecznych napięć, ściera się, interferuje i łączy”. Proces tworzenia polegał a wykonaniu kompozycji muzycznej inspirowanej działami artysty, a następnie połączeniu kompozycji z animacją wybranej pracy Witkacego oraz jej udźwiękowieniu. W ten sposób powstało sześć odrębnych kompozycji muzyczno-wizualnych.Tworzenie muzyki było poszukiwaniem nowej formy, na eksperymentalnych instrumentach.

Większość instrumentów została skonstruowana samodzielnie, z wykorzystaniem np. materiałów budowlanych.

Prace pochodzą z największej na świecie kolekcji dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza - Witkacego znajdującej się w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.    

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i dziedzictwa Narodowego - Kultura w sieci.

In the Mirror

Pejzaż australijski

Pejzaż znad Adriatyku 

Pissed off Scream

Tak pijemy my

Tak żrą podobno wszyscy

Z wielką radością informujemy, że Biały Spichlerz został wyróżniony w konkursie „Zabytek zadbany 2020”. Konkurs przeznaczony jest dla zabytków wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych. Spichlerz figuruje w tym rejestrze od 10 kwietnia 1965 roku.

„Zabytek zadbany” to ogólnopolski konkurs Generalnego Konserwatora Zabytków, którego celem jest promocja opieki nad zabytkami. Wyróżnia właścicieli i zarządców, którzy wzorowo wywiązują się z obowiązku konserwacji, utrzymania i gospodarowania zabytkami. Konkurs po raz pierwszy został zorganizowany w 1975 roku, a od 2011 r. jest prowadzony przez Narodowy Instytut Dziedzictwa.

Do tegorocznej edycji konkursu zakwalifikowane zostały 63 zabytki. Startowaliśmy w kategorii "adaptacja obiektów zabytkowych", zgłaszając modernizację i przystosowanie budynku do funkcji muzealnej: wystawienniczej i magazynowej. Jesteśmy wśród laureatów 6 nagród i 11 wyróżnień w pięciu kategoriach.

Dziękujemy za docenienie naszych działań.

Więcej informacji na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

WięcejBiały Spichlerz - Zabytkiem zadbanym 2020 roku

Słupski dom Witkacego jest chwilowo zamknięty, ale Witkacy będzie odwiedzał Państwa w Waszych domach w ramach cyklu "Witkacy na czas kwarantanny". Zapraszamy Państwa do zapoznania się z cytatami z listów Witkiewiczów. Ich korespondencja to prawdziwa kopalnia trafnych spostrzeżeń, komentarzy, osobliwych wypowiedzi i informacji o rodzinie. Codziennie na stronie w poniższej galerii pojawiać się będzie nowy obrazek z cytatem. Będziemy raczyli Państwa pokrzepiającymi wycinkami ze zbioru listów Stanisława Ignacego Witkiewicza opracowanego przez Tomasza Pawlaka.

Zapraszamy również do śledzenia naszego profilu na facebooku i youtubie, gdzie znajdą Pańtwo inne muzealne ciekawostki, w tym cykl "Z muzealnego magazynu".

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

WięcejWitkacy na czas kwarantanny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej eksponatów poniżej...

Nie możemy Państwa przyjąć obecnie w nasze progi, ale pilnie pracujemy. Robimy także porządki w magazynach, w związku z czym zrodził się pomysł na nowy edukacyjny cykl internetowy pt. "Z muzealnego magazynu". W jego ramach będziemy prezentować eksponaty, które na co dzień chowają się przed okiem zwiedzających. Można je natomiast niekiedy zobaczyć na wystawach czasowych. Zapraszamy do regularnego odwiedzania naszego wirtualnego lamusa.

Zapraszamy również do śledzenia naszego profilu na facebooku i youtubie, gdzie znajdą Państwo inne muzealne ciekawostki, w tym cykl "Witkacy na czas kwarantanny".

WięcejZ muzealnego magazynu

Moneta - aureus
Filip II
247-249
Cesarstwo Rzymskie

Au, średnica 20,02 mm, waga 4,45 g

Na awersie monety widnieje popiersie cesarza w prawo. W otoku tytulatura cesarska: IMP PHILIPPVS AVG. Fragmenty ząbkowanego otoku. Z kolei na rewersie w centralnym miejscU znajduje się kolumna, na niej napis w dwóch wierszach: COS II. W otoku napis: SAECVL…S AVG G. Fragmenty otoku ząbkowanego.

W górnej części monety kwadratowy otwór, który został wykonany ponieważ moneta prawdopodobnie była noszona jako ozdoba bądź amulet.

Przez lata uważano, że monetę wybito za panowania Filipa Araba, który panował w latach 244-249, natomiast po wielu analizach ustalono, że powstała kiedy Rzymem współrządził syn Filipa I Araba, czyli Filip II (247-249 rok n.e).

Kolekcja Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
Nr inw. MPŚ-NM/2930

WięcejZ muzealnego magazynu

Fragment kielicha weselnego (podstawa)
autor nieznany
XIX wiek
Niemcy

cyna; odlew, grawerunek, wys. 19,3 cm

W obecnym stanie zachowania puchar ma formę kobiety z uniesionymi do góry rękoma. Jest to połowa naczynia weselnego – analogiczne do dzisiaj używane są przez nowożeńców w niektórych landach niemieckich. Podczas ceremonii zaślubin małżonkowie jednocześnie piją wino z dwóch, połączonych ze sobą czasz – pan młody z większej, panna młoda z mniejszej.

Kobieta ubrana jest w długą suknię – u góry obcisły gorset z drapowanego materiału, u dołu lekko rozkloszowaną spódnicę pokrytą dekoracją kwiatową. Sięgające łokci bufiaste rękawy są gęsto marszczone. Po odwróceniu, postać kobiety tworzy czarę kielicha. Pierwotnie, w uniesionych w górę rękach, kobieta trzymała mniejszy kieliszek, w formie głębokiej misy. Był on mocowany na niewielkich przegubach, dzięki którym – podczas opróżniania – kieliszki można było przechylać niezależnie od siebie.

Wchodzący w skład kolekcji wyrobów konwisarskich (cynowych) kielich został zakupiony do zbiorów w 1971 roku, w warszawskiej Desie. Choć sprzedający nie znali dokładnej proweniencji obiektu to, na podstawie analiz stylowych, bez większych wątpliwości można uznać, że obiekt powstał w XIX wieku w Niemczech. Ze względu na brak punc (znaków cechowych) autor kielicha pozostaje nieznany. Zapewne był to średniej klasy rzemieślnik, wykonujący tego rodzaju obiekty masowo.

Kolekcja Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
Nr inw. MPŚ-S/983

Więcej eksponatów poniżej...