Regulamin Stowarzyszenia Przyjaciół Historii i Tradycji Ziemi Słupskiej
§ 1
Stowarzyszenie zwykłe nosi nazwę “Stowarzyszenia Przyjaciół Historii i Tradycji Ziemi Słupskiej” i zwane jest dalej “Stowarzyszeniem”.
§ 2
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7.04.1989r. “Prawo o stowarzyszeniach” (Dz. U. nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Regulaminu.
§ 3
Siedziba Stowarzyszenia znajduje się w Słupsku, ul. Dominikańska 5-9. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej i zagranica.
§ 4
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zysk z tytułu prowadzenia tej działalności nie podlega podziałowi pomiędzy członków Stowarzyszenia i zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych.
§ 5
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 6
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy jego członków.
§ 7
Zadaniem Stowarzyszenia jest:
- upowszechnianie i popularyzacja wiedzy dotyczącej historii i tradycji Ziemi Słupskiej
- szerzenia idei ochrony dziedzictwa kulturowego
- popularyzowania sztuki ludowej jako elementu charakteryzującego region
- działanie na rzecz dostępności do kultury
- działanie na rzecz dostępności do kultury materialnej i niematerialnej środowiska społecznego
- rozwój kulturalny regionu
- prace w zakresie promocji regionu
- organizowanie i współorganizowanie przedsięwzięć integrujących lokalne społeczności
- promocja miejscowych inicjatyw kulturalnych i gospodarczych na forum lokalnym i krajowym
- współudział w opracowywaniu wspólnych programów z pokrewnymi instytucjami i organizacjami działającymi na terenie regionu słupskiego
- aktywne włączanie się w działania społeczno-kulturalne organizowane w regionie o charakterze społeczno-kulturalnym
- wspieranie działań lokalnych instytucji kulturalno-oświatowych.
§ 8
Powyższe cele Stowarzyszenia realizuje samodzielnie lub przy współpracy z innymi instytucjami kulturalno-oświatowymi poprzez:
- podejmowanie działań na rzecz rozwoju kultury, historii i tradycji regionu słupskiego
- inicjowanie i rozpowszechnianie wydawnictw naukowych i popularno-naukowych
- organizowanie wydarzeń historyczno-kulturalnych
- organizowanie imprez promujących twórczość ludową
- współpracę z innymi instytucjami i organizacjami o podobnych celach
- rozwój infrastruktury turystycznej
- prace w zakresie promocji regionu
- reprezentowanie interesów osób zrzeszonych w stowarzyszeniu w zakresie ich udziału w rozwoju regionu
- organizowanie i współorganizowanie przedsięwzięć integrujących lokalne społeczności
- promocje miejscowych inicjatyw kulturalnych i gospodarczych na forum lokalnym i krajowym.
§ 9
Stowarzyszenie składa się z:
- członków
- członków honorowych.
§ 10
Członkiem Stowarzyszenia może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec, który:
- złożył deklarację członkowską.
§ 11
Godność członka honorowego Stowarzyszenia na wniosek członków Stowarzyszenia nadaje się na Zebraniu Stowarzyszenia osobom szczególnie zasłużonym popieraniu idei ochrony dziedzictwa kulturalnego.
§ 12
Członek Stowarzyszenia ma prawo:
- uczestniczenia i wnioskowania na Zebraniu oraz wybierania i wybieralności do Zarządu Stowarzyszenia
- oceniania działalności Stowarzyszenia i jego Zarządu, a także wysuwania postulatów i wniosków wobec Zarządu Stowarzyszenia
- korzystania bezpłatnie z imprez Stowarzyszenia.
§ 13
Każdy członek ma obowiązek:
- współdziałania w realizacji celów Stowarzyszenia i popierania jego działalności
- przestrzegania regulaminu
- regularnego opłacania składek członkowskich
- uczestniczenia w zebraniach.
§ 14
Utrata praw członkowskich następuje:
- przez wystąpienia zgłoszone pisemnie do Zarządu
- przez wykreślenie uchwałą Zarządu za zalegania ze składkami członkowskimi
- wskutek śmierci członka, utratę zdolności do czynności prawnych lub utratę praw obywatelskich
- przez wykreślenie z powodu rażącego naruszania postanowień regulaminu lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
§ 15
- Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Zebrania Członków. Odwołanie winno być złożone w ciągu dwóch tygodni od dnia doręczenia decyzji z uzasadnieniem. Zebranie Członków rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad, a jego decyzja jest ostateczna.
§ 16
Władzami Stowarzyszenia są:
- Zebranie Członków
- Zarząd – trzyosobowy (prezes, sekretarz, skarbnik)
§ 17
- Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, które podejmuje decyzje we wszystkich sprawach należących do zakresu działania Stowarzyszenia. Biorą w nim udział wszyscy członkowie.
- Zebranie Członków zwołuje Zarząd lub 1/3 członków Stowarzyszenia. Zebraniem Członków
Kieruje Przewodniczący Zebrania.
§ 18
Decyzje Zebrania Członków podejmowane są w głosowaniu jawnym. Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
§ 19
- Uchwały Zebrania Członków Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- W sprawach określonych w par. 21 pkt. 6-10 wymagana jest obecność wszystkich członków stowarzyszenia.
§ 20
Do kompetencji Zebrania członków należy m.in.:
- ustalanie kierunków działania i rozwoju
- wybór i odwołanie Zarządu ( trzy osobowego)
- przyjmowanie i odwoływanie członków
- uchwalanie zmian regulaminu
- podejmowanie decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia i jego likwidacji
- podejmowanie decyzji o nabyciu oraz zbyciu nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego
- podejmowanie decyzji o ustanowieniu ograniczonego prawa rzeczowego
- podejmowanie decyzji o zawarciu umowy kredytu albo pożyczki
- podejmowanie decyzji o przejęciu długu, uznaniu długu, zwolnieniu z długu, przystąpieniu do długu, zawar-ciu umowy poręczenia lub zawarciu innej podobnej umowy
- podejmowanie decyzji o zaciąganiu innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł
§ 21
Stowarzyszenie jest reprezentowane przez Zarząd wybierany przez Zebranie Członków na 4 letnią kadencję. Zarząd może zostać odwołany przez Zebranie Członków.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
- zarządzanie majątkiem stowarzyszenia
- zwoływanie zebrania członków
§ 23
Środki na działalność stowarzyszeniach pochodzą z:
- składek członkowskich
- dotacji
- darowizn
- zbiórek publicznych
- spadków, zapisów,
- dochodów z majątku stowarzyszenia
§ 24
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 członków (łącznie z prezesem) wybranych na okres 4 lat.
- Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie prezesa, sekretarza, skarbnika.
§ 25
Zarząd Stowarzyszenia będzie reprezentowany w kontaktach z innymi podmiotami przez Prezesa lub dwoje pozostałych członków Zarządu.
§ 26
Stowarzyszenie, jako osoba prawna, może posiadać majątek ruchomy i nieruchomy, zawierać wszelkiego rodzaju umowy, przyjmować darowizny, dotacje, subwencje.
§ 27
Wszelkie pisma i dokumenty Stowarzyszenia podpisuje prezes lub sekretarz. Natomiast w sprawach finansowych pisma i dokumenty podpisuje dodatkowo skarbnik.
§ 28
- Likwidacja Stowarzyszenia może nastąpić tylko na podstawie uchwały Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
- Uchwała Zebrania Członków o likwidacji Stowarzyszenia musi równocześnie zawierać postanowienie o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
§ 29
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy “Prawa o stowarzyszeniach”.