Polska Szkoła Plakatu XXVIII. Fragmenty postaci. Od Eryka Lipińskiego do Andrzeja Pągowskiego – wystawa czasowa

Polska Szkoła Plakatu XXVIII. Fragmenty postaci. Od Eryka Lipińskiego do Andrzeja Pągowskiego

Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
Spichlerz Richtera – Herbaciarnia w Spichlerzu

Wernisaż odbędzie się we wtorek 12 września 2023 o godz. 12.00

Czas trwania wystawy od 12 września 2023 do 22 października 2023

Wystawa prezentuje ponad trzydzieści plakatów zaprojektowanych w latach 1963-2014 do spektakli, wydarzeń i filmów: polskich, amerykańskich, angielskich, czechosłowackich, francuskich, węgierskich, hiszpańskich, kanadyjskich lub w koprodukcji różnych państw.

Tym razem są to dzieła skomponowane w nietypowy i zaskakujący sposób, gdyż tylko przy pomocy fragmentów postaci: rąk, nóg, oczu, torsu, albo głowy.

Autorami i twórczyniami plakatów są artyści wykształcenie na akademiach sztuk pięknych lub wyższych szkołach artystycznych, np.: Eryk Lipiński, Marian Stachurski, Lech Majewski, Piotr Młodożeniec, Wiesław Rosocha, Maria Ekier, Edward Lutczyn, Mieczysław Wasilewski, Grzegorz Marszałek, Wiesław Wałkuski, Jakub Erol, Roman Kalarus, Romuald Socha, Mieczysław Górowski, Jarek Mazurek, Jacek Poremba, Marian Nowiński czy Andrzej Pągowski.

Warto przypomnieć sobie filmy: „Kryptonim nektar”, „Wyjście awaryjne”, „Imię róży”, „Tunel”, „Bez grzechu”, itd.

Wszystkie plakaty pochodzą z kolekcji Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.

Kuratorem wystawy jest p. Lucjan Hanak, historyk sztuki, kierownik Działu Sztuki i Techniki MPŚ.

Wernisaż sponsoruje właściciel Herbaciarni w Spichlerzu p. Jarosław Rawski.

Wystawę można oglądać codziennie w godzinach 10.30-20.00, wstęp wolny.

Katalog dzieł eksponowanych

  1. Eryk Lipiński, „Kryptonim nektar”, 1963 r., film, reż. Leon Jeannot, prod. polska,
  2. Marian Stachurski, „Klan Sycylijczyków, 1972, reż. Henri Verneuil, prod. francuska,
  3. Franciszek Starowieyski, „Skorpion, Panna i Łucznik”, 1973, reż. Andrzej Kondratiuk, Skorpion, Panna i Łucznik, film, prod. polska,
  4. Mieczyslaw Wasilewski, „Zaglada Japonii”, 1975, Moritani Shiro, prod. japońska,
  5. Lech Majewski, „Burzliwe lato”, 1978, reż. Václav Vorlíček, film, prod. czechosłowacka,
  6. Włodzimierz Terechowicz, „Dom pod czerwoną latarnią”, 1978, Károly Makk, film, prod. węgierska,
  7. Piotr Młodożeniec, „Saturn 3”, 1980,  reż. Stanley Donen, prod. angielska,
  8. Wiesław Rosocha, „Proces poszlakowy”, 1980, reż. Yoshitaro Nomura, film, prod. japońskiej,
  9. Maria Ekier, „Wszystkiego najlepszego Marilyn! ”, 1981, reż. Rezsö Szörény, prod. węgierska,
  10. Edward Lutczyn, „Wyjście awaryjne”, 1982, reż. Roman Załuski, film, produkcja polska,
  11. Mieczysław Wasilewski, „Policjantka”, ok. 1983, reż. Yves Boisset, film, prod. francuska,
  12. Wiesław Wałkuski, „Goście z Galaktyki Arkana”, 1983, reż. Dušan Vukotić, film, prod. jugosłowińsko – czechosłowacka,
  13. Płoza-Doliński Marek, „Dziewczyna i taksówkarz”, 1984, prod. reż. Virgil Calotescu, rumuńska,
  14. Maciej Woltman, „Star – 80”, 1984, reż. Bob Fosse, film, prod. amerykańska,
  15. Mieczysław Wasilewski, „O dzielnym kowalu”, 1984, reż. Petr Svéda, film, prod. czechosłowacka,
  16. Jan Młodożeniec, „Kobieta w kapeluszu”, 1985, reż. Stanisław Różewicz, prod. polska,
  17. Grzegorz Marszałek, „Bez litości, /No Mercy/”, 1986, reż. Richard Pearce, prod. amerykańska,
  18. Wiesław Wałkuski, „W średnim wieku”, 1986, reż. Wang Qimin, fil. prod. chińska,
  19. Jakub Erol, „Imię Róży”, 1987,  reż. Jean-Jacques Annaud, prod. francusko-włosko-niemiecka,
  20. Grzegorz Marszałek, „Komedianci, cz. 1: Ulica złoczyńców”, 1987 r., filmowy, reż. Marcel Carné, film, produkcja francuska,
  21. Wiesław Wałkuski, „Trzy kroki od miłości”, 1987, reż. Ryszard Rydzewski, film, produkcja polska,
  22. Mieczysław Wasilewski, „Critters”, 1987, reż. Stefan Herek, film, prod. amerykańska,
  23. Mieczysław Wasilewski, „Wielka draka w chińskiej dzielnicy”, 1987, reż. John Carpenter, film, prod. amerykańska,
  24. Roman Kalarus, „Napój miłosny, L’elisir d’amore”, 1988, Gaetano Donizetti, Państwowa Opera we Wrocławiu,
  25. Grzegorz Marszałek, „Harry Angel”, 1988 roku, prod. amerykańska, reż. Alan Parker,
  26. Grzegorz Marszałek, „ Śmiertelnie mroźna zima”, „Dead of Winter”, 1988, reż., film, prod. Arthur Penn, film. prod. amerykańska,
  27. Andrzej Pągowski, „Bez grzechu”, 1988, reż. Wiktor Skrzynecki, film, prod. polska,
  28. Romuald Socha , „Tunel”, 1988, reż. Antonio Drove, prod. hiszpańska,
  29. Wiesław Wałkuski, „Tajemnica spalonego domu”, 1988, reż. Michael Rubbo, film, prod. kanadyjska,
  30. Mieczysław Górowski, „Czarodziej z krainy Oz”, 1991, Dariusz Miłkowski, reż. Teatr Rozrywki w Chorzowie,
  31. Mieczysław Górowski, „Trzej muszkieterowie, 1998, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, wg. Aleksandra Dumas,
  32. Andrzej Pągowski, „Fortepianissimo”, (Fryderyk Chopin), 1999, lib. Lorca Massine, Teatr Wielki – Opera, Narodowa w Warszawie,
  33. Jarek Mazurek, Jacek Poremba, „Dama pikowa”, 2004, Piotr Czajkowski, Teatr Wielki – Opera Narodowa Warszawa,
  34. Marian Nowiński, „Mackie, Bertolt Brecht”, The Threepenny Opera, ok. 2005, Teatr Jednego Znaku Warszawa,
  35. Roman Kalarus, „18 Międzynarodowy Zjazd Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Wisła” 2014.

Opracowanie Lucjan Hanak