SŁUPSK

ul. Dominikańska 5-9
tel. 59 842 40 81

GODZINY OTWARCIA:

Poniedziałek-wtorek: nieczynne
Środa: 12:00-17:00
Czwartek-Niedziela: 10:00-17:00


Z przyjemnością informujemy, że nasz pracownik Rafał Foltyn uzyskał stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwa. 10 marca 2022 roku obronił dysertację pt. "Obrazy Słowiańszczyzny północno-zachodniej w polskiej literaturze pięknej od schyłku oświecenia do Młodej Polski". Rozprawa doktorska napisana została pod kierunkiem prof. dra hab. Daniela Kalinowskiego.

Serdecznie gratulujemy!

WięcejObrona dysertacji doktorskiej pracownika MPŚ Rafała Foltyna

 

 

Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
zaprasza na spotkanie z cyklu
Służby mundurowe, historia i technika

Lucjan Hanak
wykład pt.
Sterowce.
Od portu w Seddinie k. Jezierzyc do Zeppelin Museum we Friedrichshafen

w sobotę, 19 marca 2022 o godz. 12.00
w Białym Spichlerzu, Sala im. Barbary Zielińskiej
Wstęp wolny

Jak pisze Lucjan Hanak „będzie to opowieść o różnych sterowcach od poł. XIX w. we Francji, a które zostały upowszechnione w Niemczech w czasie I wojny światowej. W tym okresie powstała baza sterowców niemieckiej Marynarki Wojennej w podsłupskich Jezierzycach w Seddinie tzn. Żydzinie. Po wojnie jednostka została rozformowana, a jej statki powietrzne zostały oddane w ramach reparacji do Japonii, Włoch i USA. W 1921 Wojsko Polskie zakupiło we Francji sterowiec „Lech”. Wiosną 1928 włoski sterowiec „Italia” lecąc na Biegun Północny zawitał do Żydzina wraz z gen. Umberto Nobilem i Františkiem Běhounkiem uczniem Marii Curie-Skłodowskiej. W okresie międzywojennym niemiecki, cywilny LZ 127 Graf Zeppelin okrążył kulę ziemską, a słynny LZ 129 Hindenburg, spłonął w 1937 w Lakehurst NJ koło Nowego Jorku. Sterowce były używane przez Wielką Brytanię, Francję, ZSRR, a przez wojsko USA jeszcze w II wojnie światowej w Europie. W 1996 otwarto Zeppelin Museum we Friedrichshafen. Później na przeł. XX/XXI w. znów wzniosły się na niebie tym razem jako turystyczna atrakcja. Wykład zostanie zakończony wspomnieniami prelegenta z lotu sterowcem, który pilotowała kobieta”.

Obowiązuje reżim sanitarny: maseczki i dystans. Zastrzegamy uczestnictwo ograniczonej liczby osób.

WięcejSłużby mundurowe, historia i technika: „Sterowce. Od portu w Seddinie k. Jezierzyc do Zeppelin...

 

Zapraszamy na kolejny wykład z cyklu Forum Sztuki i Artystów, który dotyczył będzie Witkacego w związku z obchodzoną niedawno 137. rocznicą urodzin artysty.
Temat wykładu: „Osoby z portretów Witkacego w świetle jego listów”.

Witkacy wykonał mnóstwo portretów wielu osobom z różnych środowisk międzywojennej Polski.
Na wykładzie zaprezentowane zostaną wybrane osoby, których portrety autorstwa Witkacego znajdują się w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Co wiemy o tych osobach? W jakich okolicznościach powstały portrety? W jaki sposób znalazły się w muzeum i co przede wszystkim łączyło portretowane osoby z Witkacym? Na te pytania postara się odpowiedzieć Anna Baruk-Bejda.

Wykład wygłoszony zostanie 5 marca 2022 roku o godzinie 10:00 w Białym Spichlerzu w Sali Wernisażowej im. Barbary Zielińskiej.

Wstęp wolny.

WięcejForum sztuki i artystów: „Osoby z portretów Witkacego w świetle jego listów

Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
zaprasza na spotkanie z cyklu
Służby mundurowe, historia i technika

Jerzy Brodowski
wykład pt.
Turystyka morska na polskich transatlantykach w II RP 1930-1939

w sobotę, 19 lutego 2022 o godz. 12.00
w Białym Spichlerzu
sala im. Barbary Zielińskiej

Wstęp wolny

 Jak pisze Jerzy Brodowski „w okresie międzywojennym Wielki Kryzys Gospodarczy zaskoczył Zarząd Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego, co spowodowało, że należało szukać dodatkowych dróg rozwoju. Rozwiązanie widziano w organizowaniu podróży turystycznych wraz ze zwiększeniem przewozów ładunków na statkach pasażerskich. Trzy pierwsze, polskie, pasażerskie statki transatlantyckie nie miały pełnego zatrudnienia i istniała możliwość przeniesienia jednej a nawet dwóch jednostek do innych zadań. Stąd pomysł organizowania na nich turystycznych podróży morskich. W tym celu utworzono Dział Turystyki Morskiej i zorganizowano dwie wycieczki morskie do norweskich fiordów. W 1930 r. miała miejsce pierwsza wycieczka, która trwała sześć dni. Wzięło w niej udział 475 turystów. Podobne wycieczki trwały 26 dni i były nie drogie, ponieważ nie nastawiano się na duży zysk. W piętnastu podróżach liniowych w 1931 r. firma przewiozła 8 299 pasażerów. Podróże trwały do 1939 r.”

Obowiązuje reżim sanitarny: maseczki i dystans. Zastrzegamy uczestnictwo ograniczonej liczby osób.

WięcejSłużby mundurowe, historia i technika: „Turystyka morska na polskich transatlantykach w II RP...